måndag 3 september 2012

Regel 5. Omge dig endast med saker du vill ha men notera att du kanske inte vet vad du vill ha och materiella saker gör dig inte lyckligare.


Nu har man blivit ”tvingad” att gå över till det nya facebook med timeline o sånt. Jag vet, det har funnits länge men av ngn anledning har jag inte uppgraderad och nu har jag blivit tvingad. Hursom, så tänkte jag länge på vilken cover bild jag skulle ha. Tyckte att det vore passande med ett meddelande till alla andra och en presentation om vad som tar min tid just nu: nämligen lycka.

Jag har läst en hel del om forskningen inom lycka och har lärt mig att även om det är så enkelt att uppnå så är det en av de mest komplexa fenomenen.Men tyckte att följande ekvation beskrev det bra:

Lycka = wanting what you have / having what you want.

D.v.s., lycka är kvoten av att man har mer saker som man vill ha i sitt liv än saker som man inte har och vill ha.

Men det är ngt med täljaren som stör mig. Att säga ”wanting what you have” förutsätter att:
1) man vet vad man har (att värdesätta saker som man har, t.ex. hälsa men det är vi sjukt dåliga på)
2) man vet vad man vill ha (jag vill ha varm choklad just nu men gör det mig lycklig i det långa loppet)

Samma gäller nämnaren: att ”having what you want” förutsätter att:
1) man vet vad man vill ha
2) man kan få vad man vill ha (jag vill ha fred på jorden men det ligger inte direkt i mina händer)

Tack och lov så finns det forskning som ger lite klarare bild av ekvationen. I en studie så studerade Larsen och kollegor balansen mellan det man har och det man vill ha. De visade deltagarna en lång lista med saker som man har sett är viktiga för folk. Deltagarna skulle för varje sak på listan ange hur mkt det har av den och hur mkt de vill ha av den. Bland annat visade resultaten att de som ville ha de saker de hade var lyckligare än de som inte hade så mkt av det de ville ha. Men att bara vilja ha saker och ting påverkade inte lyckan, och att ha saker för sakens skulle påverkade inte heller lyckan till det bättre. Utan det som påverkade lyckan var hur mkt man värderade de saker man hade och de saker man ville ha. I en senare studie, visade dem att bara att vilja ha mer gör en olyckligare, speciellt om 1) de inte vill ha de saker som de redan har 2) och om det är materiella saker.

Jag tycker att detta är intressant för dagens samhälle där vi uppmanas att konsumera mera men aldrig reflekterar över det värde konsumtionen ger till ens liv. Samhället är konstruerat på så sätt att om vi slutar konsumera så slutar samhället att fungera. Och för att konsumtionssamhället ska kunna hålla oss kvar så skapas produkten först och sedan efterfrågan, istället för att efterfrågan borde komma först och sedan produkten. Detta trots att det verkar ha en negativ effekt på vår lycka. Man har tex sett att materialistiska individer är olyckligare.

En av de största forskarna inom lycka har visat att trots att vår inkomst ökar, vår konsumtion ökar, levnadstandarden ökar osv, så är vår lyckonivå oförändrad under de senaste årtionden.

Regel 5. Omge dig endast med saker du vill ha men notera att du kanske inte vet vad du vill ha och materiella saker gör dig inte lyckligare.

Mood: stressad men känner att jag har kontroll över saker och ting eller så bryr jag mig inte om det om jag förlorar kontrollen lite.

Lyckonivå: 7 av 10.


Lite källor
Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2002). Will money increase subjective well-being? Social Indicators
Research, 57, 119-169.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar