tisdag 28 augusti 2012

Regel 4. Tiden läker alla sår...

Jag har länge tränat på att försvaga dåliga minnen och t.o.m. försökt vända dem till positiva minnen. Så då slog det mig. Jag gick till min Ipad och började titta på mina foton och tänkte: Jag ska titta på varenda bild och försöka återminnas vad jag kände just då.  Hela tanken är att om jag inte kan försvaga dåliga minnen så kan jag iaf börja med att förstärka positiva minnen. Och eftersom majoriteten av de foton man tar är från positiva stunder så borde det vara utmärkt för syftet och det verkar funka. Jag tycker att jag börjar se positivt på mitt förflutna. Jag har inte glömt eller hjärntvättat mig själv utan har ett mer kritiskt perspektiv på hur jag tycker att min barndom var.
Tidigare studier visar att negativa minnen glöms bort mycket fortare än positiva minnen. Detta är kanske inte så konstigt eftersom det hör till vår evolutionära överlevnad. Man har även hittat att det är inte så att man i efterhand ändrar minnet utan detta är ngt biologisk som sker utan vår medvetna. Notera att det är inte så att man glömmer bort dåliga minnen helt och hållet utan deras negativa styrka sjunker.
Så varför berättar jag det här när det totalt förkastar min foto-metod? Jo för samma forskare har även funnit att happiness bias funkar inte för alla människor. För Individer som har milda depressioner så är takten av glömska samma både för negativa och positiva känslor. Ett sätt att övervinna och få tillbaka "lyckan"  är att försöka komma ihåg flera minnen av liknande händelser. På så sätt jämnar det ut sig med positiva och negativa minnen. Tex om jag tittar på positiva foton så återupplever jag positiva känslor och detta kan då påverka och minimera antalet negativa känslor och minnen.

Dessutom finns det andra studier som ger indikationer att min foto-knep är bra. Man har sett att de som kommer ihåg mer positiva minnen är generellt lyckligare. Så även om man inte kan förändra sitt förflutna så hjälper det att förändra sitt sätt att se på det förflutna.

Regel 4. Med tiden kommer du att glömma negative minnen men om du inte orkar vänta så kan du ta fram gamla positiva minnen och återuppleva dem. 

Mood: food-coma, vill sova
Lyckonivå: 7 av 10


Lite källor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar