torsdag 16 augusti 2012

Regel 1. Berätta för dina närmaste om du e glad, det lönar sig....

Har funderat länge på hur Facebook påverkar vår lycka. Jag menar, jag vet inte om er men alla verkar leva superliv och ha skitkul i sina liv medan mitt liv e ganska medioker. Visst skulle man kunna säga att " ja då e det dags för dig att göra roligare saker i ditt liv" men sanningen e den att det är sällan folk skriver negativa saker i sina status. Inte vill man att andra ska veta vilket tråkigt liv man har när alla andra lever livet....och så fortsätter detta i en ond cirkel där man tror att alla lever livet medan man själv har en mediokert liv.

Så min fråga är blir man lyckligare av att bara skriva positiva saker i sin status?

Svaret är ja för den som skriver och och även för den som läser, om personen man berättar för står en nära. Enligt socialpsykologiforskaren Fred Bryant (i sin bok "Savoring: A New Model of Positive Experience") så kan man öka sin lycka genom att så fort man får positiva nyheter (att man fick jobbet eller att nästa säsong av ens favorit seri börjar på onsdag), eller är glad över ngt så ska man berätta det för ngn nära.

Man har sett i studier att de som delar sina positiva känslor med andra är lyckligare människor. Den här effekten är så stark att om man t.o.m bara låtsas eller dagdrömmer om att man har berättat för ngn så blir man lyckligare.

Detta är särskilt viktigt i förhållanden då forskning visar att de par som delar berättar om sina positiva känslor eller erfarenheter (tex en enkel sak såsom att man åt godaste lunchen på jobbet) håller ihop längre.


Regel 1. Så från och med nu ska jag berätta alla gånger då jag e glad eller fått ngn bra nyhet till mina närmaste. Och om de inte orkar höra eller inte finns tillgängliga i den stund jag är i extas över ngt så ska jag dagdrömma om att jag berättar för dem.

3 kommentarer:

  1. Fast jag tror att det är en väldigt stor skillnad på skrytstatusar på Fb och att dela positiva saker med sina vänner. Fb känns som en ytlig statusjakt à la högstadiet, medan detta att dela glädje med nära vänner känns äkta.

    SvaraRadera
  2. ja precis, som jag nämnde så måste det vara till de närmaste. Tror inte de andra bryr sig. Tror även att det beror lite på vilken respons man får. Man får oftast positiv respons från de närmaste vilket stärker ens positiva känslor.

    Jag hade faktisk en forskningsidé om att se hur statusuppdateringar påverkar ens lycka. Men jag tror att det är nu gjort. Facebook har varit het ganska länge nu. Ska kolla upp det.

    SvaraRadera
  3. Ja, kolla upp det och rapportera här i bloggen! Spännande!

    SvaraRadera