tisdag 21 augusti 2012

Regel 3. Pengar kan inte köpa lycka.

Ok, den regel jag tänke prata om e nog, iaf för mig, en av de viktigaste frågorna inom lyckoforskningen. Det gäller nämligen inkomst och lycka eller välmående (det är skillnad på lycka och välmående, jag skriver om det i framtiden).

I ett samhälle där allt mäts av pengar, är det inte så konstigt att man undrar, blir man lyckligare av mera pengar? Eller man kanske ställer andra existentiella frågor såsom, är det värt att kämpa så mkt för pengar?

Men här kommer svaret: Pengar leder till lycka bara för fattiga men inte för att de blir lyckligare av självaste pengarna utan för det standard (tex sjukvård eller tak över huvudet) som pengarna kan köpa. Men om man har mkt pengar eller bra livsstandard så skapar inte pengar särskilt mkt lycka.

Dessutom är den lilla lycka som pengar kan köpa beroende av vad man spenderar pengarna på. Om man lägger pengarna på upplevelser så får man ut mer lycka (eller rättare sagt mer valuta för pengarna) än om man lägger ner pengarna på materiella saker.

Min forskningsguru Prof. Gilbert ger ett perfekt exempel på det:

“You couldn’t pay me $100,000 to miss a play date with my granddaughters. And that’s not because I’m rich. That’s because I know that a hundred grand won’t make me as happy as nurturing my relationship with my granddaughters will.”

Det finns manga förklaringar till varför upplevelser ger mer valuta för pengarna jämfört med materiella saker. Dels så beror det på att minnen som man får från upplevelser består medan materiella saker försvinner med tiden. Sedan så kan man inte förlora minnen lika lätt som man kan förlora en ägodel (mer om det i framtida inlägg).

En annan förklaring är att vi människor är sjukt dåliga på att predicera hur vi kommer att må av ngt. Vi tror oss att vi kommer att må sjukt bra av att köpa den där märkeströjan men det är sällan vi har rätt. Nu kanske du säger ”jag blev visst glad när jag unnande mig själv den där tröjan”. Men här kommer twisten. Men man har sett att lyckan av materiella saker varar en kort stund. Du kanske blir glad över tröjan då du köper den eller kanske t.o.m några dagar efteråt men sen glömmer du bort den. Däremot kommer du nog ihåg semestern eller biobesöket.

Man har tittat på huruvida lotterivinnare blir lyckligare och visst blir dem det MEN bara i några månader. För att efter några månader så har man sett att deras lyckonivå har sjunkit till samma nivåer som innan de vann pengarna.

Det finns såååå många undersökningar och forskningsresultat som är gjorda för att studera relationen pengar och lycka att det skulle behövas flera sidor men eftersom jag har lovat att skriva kort så får det för tillfället räcka med att bara lista regeln:

Regel 3. Pengar kan inte köpa lycka men om du envisas med att köpa det, spendera det på upplevelser istället för materiella saker.

Mood: Hyperaktiv
Lyckonivå: 6 av 10.

Källor
http://www.nytimes.com/2008/04/22/science/22conv.html?pagewanted=all

http://www.nytimes.com/2003/09/07/magazine/the-futile-pursuit-of-happiness.html





1 kommentar:

  1. Haha, jag tar gärna emot 100 000 dollar istället för en eftermiddag med min son!

    SvaraRadera