lördag 18 augusti 2012

Regel 2. Träna....


Det känns så kliché men en av de starkaste faktorer som ökar lycka är träning. Det känns kliché för att varje gång man går till läkaren och de inte hittar felet så säger dem att man måste träna mer. När man är stressad så säger folk att man ska träna mer. Osv osv osv. Men sanningen är att det är sant.

Bör läggas till att jag själv HATAR träning. Jag blit lätt uttråkad och har hittills inte hittat ngn träningsform som jag kan stå ut med. Så helt enkelt....jag hatar träning. Men det går inte att blunda för vetenskap.
Man har sett att när man tränar en längre period så utlöser hjärna endorfiner, som är hjärnans morfin.
Man har även hittat att träning är en av dem väldigt få mekanismer som kan skapa nya neuroner. Notera att människans neuroner börjar stupa markant efter 30 år. Men det som jag bryr mig mest om gällande träning är gällande lycka. Forskning har tex visat att de som tränar på regular basis har lättare för att återhämta sig från en mild depression. Depression är oftast orsakad av att hjärnan har för lite av signalsubstanserna serotonin och norepinephrine. Träning stimulerar det sk sympatista nervsystemet som i sin tur fixar till mer av nämnda signalsubstanser.

Ska träna med en kollega nu på tisdag så vi får se....

Regel 2. Att träna minst 1 gång i veckan. Egentligen borde man kanske träna lite mer men låt oss börja lite mjukt så att jag inte skräms iväg.

Mood: tar det lungt och njuter av det
Lyckonivå: 5 av 10

Källa:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar